Gondolbana

Gondolbana är en sorts linbana med gondoler för passagerare. Beroende på typ av gondol, så sitter eller står passagerarna i gondolen, när skidor förekommer är de avtagna och ställs i gondolen eller i ett ställ utanpå. En gondol rymmer 4-15 personer, beroende på storlek.

Det finns sex gondolbanor i Sverige, däribland världens längsta linbana för persontrafik: den bevarade delen av malmlinbanan Kristineberg-Boliden. Gondolbanor finns också vid skidanläggningarna i Branäs i Värmland och i Åre i Jämtland som har 2 st vid Olympiaområdet, den nedre är en kombinerad gondolbana och 8 stolslift, samt i Trollhättan. Kolmårdens djurpark har en runtgående bana på strax över 3 kilometer som uppfördes 1967.

En liknande anläggning är kabinbanan, som har mycket större kabiner än gondolbanans gondoler. Det finns en sådan i Sverige, kallad Åre kabinbana.

I en del gondolbanor sitter gondolerna fast på vajern med en kopplingsbar klämma. De kopplingsbara klämmorna gör det möjligt för gondolerna att kopplas av från vajern vid stationerna, för att sakta in, så att passagerare ska kunna gå av och på. Dörrarna är oftast automatiska, och manövreras genom en pinne (på taket eller under gondolen) som pressas upp eller ner. Genom stationerna drivs gondolerna av roterande gummihjul, eller av ett kedjesystem. För att accelerera och sakta in från vajerns hastighet, drivs gondolerna genom en rad av gummihjul, som snurrar fortare och fortare, tills dom kommer fram till vajern och dess hastighet. Detta system kallas för Kopplingsbar gondolbana.

I andra system sitter gondolerna alltid fast på vajern, vid stationerna sänker man hastigheten på vajern för av- och påstigning. Ofta sitter flera gondoler tätt på rad (som i ett tåg), t.ex. fyra och fyra, eller fem och fem. Avståndet mellan raderna är ofta stort. Mellanrummet kan vara uppemot en kilometer, beroende på hur lång liften är. I och med detta blir inte liftkapaciteten så stor. Detta system kallas för Pulsbana.

En annan typ av gondolbana är den med flera vajrar, oftast två (ibland också tre). En vajer används för att bära tyngden av gondolerna, och den andra används för att "dra" gondolerna runt banan. I övrigt fungerar de som en kopplingsbar gondolbana. En sådan här bana kallas för Två- eller Trevajrad gondolbana. (Bicable/Tricable Ropeway eller "S-bahn").


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback